2019. március 22., péntek: Beáta, Izolda, Lea napja

Az RMDSZ helyett újságírók javították ki magyar utcanevek hibáit Marosvásárhelyen

Fotó: kronika.ro

Több mint egy év sem volt elegendő Makkai Gergely marosvásárhelyi alpolgármesternek, hogy ígéretének megfelelően kijavíttasson néhány utcanévtáblát, többek közt a legnagyobb magyar, Széchenyi István helytelenül írt nevét. Kedden munkatársaink korrigáltak az önkormányzat helyett.

Közel tizenhárom hónap sem bizonyult elegendő időnek Marosvásárhely polgármesteri hivatala számára, hogy kijavítsa néhány utcanévtábla helytelen magyarsággal ellátott feliratát.

A Krónika 2018. február 21-én jelezte Makkai Gergely RMDSZ-es alpolgármesternek, hogy a Széchenyi Istvánról és Pajka Károlyról elnevezett utcák, valamint a Palás-köz tábláján helyesírási hibák éktelenkednek. Az elöljáró lapunkon keresztül fordult a lakossághoz, arra biztatva a marosvásárhelyi magyarokat, hogy amennyiben valahol hibásan megjelenő anyanyelvű szöveget észlelnek, nyugodtan jelezzék neki, ő „nyomban hozzájárul” a gyors korrigáláshoz. Makkai megbízásából még aznap telefonon érdeklődni kezdett a hibás utcanévtáblák felől a városháza egyik munkatársa, akinek betűről betűre elismételtük ugyanazokat a hibákat, amelyeket néhány órával korábban az alpolgármesternek is lediktáltunk.

Az eltelt több mint egy év alatt azonban a polgármesteri hivatal közterület-fenntartó osztálya nem lépett. Holott egy következő beszélgetésünk alkalmával az alpolgármester már Marosvásárhely valamennyi utcanévtáblájának kicserélését helyezte kilátásba. Azaz annyi változás mégiscsak történt, hogy a közelmúltban valaki eltávolította a japános hangzású Paikó Károlyra átkeresztelt 1989-es forradalmárról, Pajka Károlyról elnevezett utca kék színű tábláit, viszont újakat a városháza nem szereltetett. A kommunizmus bukásáért utcára vonuló, halálosan megsebesített hősből az elmúlt negyed évszázad alatt a hatóságok többször is csúfot űztek. Sokáig nem voltak hajlandók gyakorlatba ültetni a tanácsi határozatot, majd amikor évek múltán kihelyezték a táblát, előbb Pajkó Károly (CFR)-ként tüntették fel a nevét. Az újabb feliratra már az említett Paikó került.

Látva, hogy az RMDSZ vezetése által eddigi teljesítménye miatt lemondásra szólított alpolgármester nem tartja be a szavát, mi magunk korrigáltuk a helyesírási hibákat. A múlt héten sikerült házilag kijavítani a Palás-köz nevét: a második „a” betűre kívánkozó ékezetet lapcsoportunk munkatársai ragasztották a táblára. Szintén önerőből helyesbítettük a legnagyobb magyarként számon tartott Széchenyi István nevét is, amelyet a városháza Széchényiként írt.

Az ügy állásáról személyesen is szerettük volna tájékoztatni Makkai Gergelyt, a tisztségviselő azonban többszöri telefonhívásunkra sem válaszolt. Az ékezetek kihelyezésére, valamint letakarására 0,0032 négyzetméter fehér, illetve kék fóliát használtunk, melynek négyzetméterenkénti ára 13 lej. Összkiadásunk így nem érte el a 0,05 lejt, magyarán az 5 banit. Minden egyes tábla kijavítása átlagosan huszonöt másodperces munkát igényelt. Ez beszorozva a négy korrigált táblával, nem sokkal több másfél percnél. A Palás-köz 1300 méterre, a Széchenyi utca 1200 méterre fekszik a városházától, ami azt jelenti, hogy személygépkocsival csúcsforgalomban is legtöbb öt perc alatt megközelíthető. A tavaly február 21. óta eltelt 384 napban több mint 110 ezer öt perc pörgött le.

[Forrás: kronika.ro]

CÍMKÉK

Hozzászólások